Knorr Stroganoff

Egentligen borde jag skriva något om nya skivan med norska bisarropunkarna Haust, men härom dagen fick jag en torkad grisknorr av min gode vän Jon på Ostlabbet. Han hade i sin tur fått den av Margit Richert, en briljant matskribent som tyvärr verkar ha lagt ned sin blogg men bör följas på Twitter av folk som gillar att äta och fnissa. Knorren skulle enligt uppgift vara rik på umami, vilket är mer än man kan säga om de flesta norska punkband.

Därför känner jag mig manad att blogga om den i stället.

Knorr1

Vad man gör med en torkad grisknorr? Nu kanske jag har missuppfattat dess användningsområde, men jag föreställer mig att tingesten fungerar lite som en mer spektakulär buljongtärning. Eftersom jag har en tendens att vilja umamibomba tomatbaserade gryträtter blev det en skapelse vi kan kalla ”Knorr Stroganoff”. (Som ni kommer att märka fegade jag och åt inte upp själva knorren. Det får bli ett senare inlägg. Jag har en till på lager.)

Det här receptet räcker till 4 vuxna, eller 20-30 fyraåringar som inte är så peppade på grytor som smakar annat än grädde och ketchup.

1. Hacka två gula lökar och en vitlök. Stek nån kvart i smör på låg värme.

2. Lägg en torkad grisknorr i en rymlig traktörpanna på låg värme. Häll på en eller två tetror krossad tomat, fettet och plåtavskrapet från gårdagens kalkonmiddag (kan rimligen ersättas av lite kycklingbuljong), 2 msk ketchup, 1 msk soja, en skvätt fisksås, riven parmesan, miso eller andra umamibomber samt en kvist färsk rosmarin. Tillsätt löken när den är mjuk. Låt småputtra så länge du hinner/orkar.

3. Efter löken, smörstek 2-3 hg ostronskivling i stora bitar i samma panna. Lägg åt sidan i en skål efter 15-20 minuter.

4. Höj värmen och bryn rejäla strimlor av falukorv (800 gram eller så, anpassa efter mängd tomatbas).

5. Tillsätt korv och svamp i tomatbasen, samt generöst med crème fraiche. Smaka av.

6. Avlägsna grisknorren, återanvänd vid senare tillfälle. Lite som en tepåse av kött. (”Edward Blom-te”, tyckte Ostlabbet.)

7. Servera med ris, pasta, potatis eller vad du nu är sugen på.

Knorr2

(Det här inlägget har jag snott av mig själv från min andra blogg. Här passar det bättre.)

Kommentera

